loading...
فروش بهترین نوع قفل و دستگیره درب
far shah بازدید : 43 شنبه 02 مرداد 1400 نظرات (0)

اسپليت چيست؟

کولر گازي يا همان اسپليت (split air conditioner) يا به شکل کوتاه شده اسپيليت نوعي از کولر هاي گازي است که در واقع جديدترين و پيشرفته ترين نسل انواع سيستم تهويه مطبوع به شمار مي رود. کولر گازي اسپليت در حال حاضر پرفروش ترين و محبوب ترين نوع کولر گازي در جهان بشمار مي رود و به دليل ساختار خاص بدنه آن به کولر گازي دو تکه نيز معروف است. از انواع برندهاي مطرح کولر گازي در بازار مي توان به اسپليت گري، ال جي، سامسونگ و ايران رادياتور اشاره داشت.

اسپليت، واژه اي است اختصاري که براي نوعي کولر گازي به کار برده مي شود. کولر گازي ها در ابتدا تنها محدود به يک مدل بودند که به آن window air conditioner گفته مي شد. هم زمان با پيشرفت هاي صنعت و تکنولوژي، کولرهايي با نام Split air conditioner توسط کمپاني هاي توليد کننده لوازم خانگي به بازار عرضه شد. اين کولرها داراي يک پنل داخلي (Indoor unit ) و خارجي (Outdoor Unit) بوده است و دقيقا به همين دليل، نام اسپليت براي آنها انتخاب شده است.

تلفظ اسپليت درست است يا اسپيلت؟

سال ها قبل کولرهاي گازي به يک مدل پنجره اي ختم مي شدند که به آن window air conditioner گفته مي شد، با پيشرفت دنياي تکنولوژي و صنعت تهويه مطبوع، کولر هايي با نام Split air conditioner وارد بازار جهاني شد. اين کولر ها داراي يک پنل داخلي (Indoor unit ) و خارجي (Outdoor Unit) بوده است و به همين دليل به آن SPLIT گفته مي شود.
با توجه به اين مي توان گفت تلفظ درست " اس پِ لي ت " اسپِليت است و اسپيلت روش غلط تلفظ اين کلمه مي باشد. گاهي ديده شده است که حتي اسپليت نيز نوشته و تلفظ مي شود که اين نيز به کل اشتباه است.
اسپليت ها در کشور ما به دو دسته داکت اسپليت که در کشورهاي انگليس زبان داکت تايپ ( DUCT TYPE ) و اسپليت هاي کولرگازي (کولر اسپليت)( SPLIT AIR CONDITIONER ) شناخته مي شوند که توقع مي رود شرکت ها و خريداران به روش صحيح تايپ آن دقت کنند.

اسپليت گري، هايسنس، اجنرال، ال جي، ايران رادياتور از معروف ترين برندهاي اسپليت در بازار ايران مي باشد. براي خريد بهترين مدل هاي اسپليت کولر گازي مي توانيد با بيتا سرويس تماس بگيريد. عرضه انواع محصولات سرمايشي و گرمايشي در بيتا سرويس با بهترين قيمت ها و خدمات پس از فروش.

اسپليت يا اسپيلت

اسپليت يا اسپيلت، مساله اي است که براي بسياري از کاربران سوالاتي را به وجود آورده است. هر دو کلمه براي تلفظ نام اين محصول به کار برده مي شود و بسياري اطلاع ندارند که در واقع کدام يک صحيح است. اين واژه براي محصولي به کار برده مي شود که شباهت بسياري به کولر گازي داشته و براي گرم يا خنک کردن محيط به کار مي رود. شرکت هاي مختلفي از جمله سامسونگ، ال جي، توشيبا و … انواع مدل هاي اين محصول پر کاربرد را توليد و به کاربران عرضه کرده اند. براي اينکه اطلاعات شما کاربران گرامي صحيح باشد، اين مقاله را به بررسي اين موضوع اختصاص داده ايم که بالاخره تلفظ صحيح نام اين دستگاه کدام است: اسپليت يا اسپيلت.

کولر گازي اسپليت

کولر گازي دو تکه که با نام کولر گازي اسپليت هم شناخته مي‌شود، جديدترين نسل سيستم‌هاي تهويه مطبوع است. وجه تسميه اين نوع سيستم‌ها در ساختار دو تکه اي آن است. اين نوع ازکولرهاي گازي داراي دو يا بيشتر از دو قسمت هستند. يک يا چند قسمت در داخل ساختمان و يک قسمت در خارج ساختمان قرار مي‌گيرد. اين سيستم‌ها در دو نوع سرمايشي و سرمايشي/گرمايشي در بازار موجود هستند. نوع اول فقط براي سرد کردن فضا (براي فصل تابستان) و نوع دوم براي سرد يا گرم کردن فضا (چهار فصل) مي‌توانند مورد استفاده واقع شوند.

براي خريد انواع داکت اسپليت و کولر گازي در برندهاي معتبر با کيفيت بالا و قيمت مناسب با بيتا سرويس تماس بگيريد.

انواع اسپليت

به طور کلي دو نوع اسپليت يا اسپيلت توليد و به بازارهاي جهاني عرضه شده است. داکت اسپليت و کولر گازي نام اين دو نوع هستند که تلفظ لاتين آنها به ترتيب ( DUCT TYPE ) و ( SPLIT AIR CONDITIONER ) مي باشد. برخي از اين مدل ها تنها باد سرد توليد مي کنند و برخي ديگر، علاوه بر خنک کردن محيط قادر به ايجاد و انتشار گرما نيز هستند. اسپليت ها به دليل کيفيت هواي مطلوب و نيز کم دردسر بودن کارشان، به خصوص در کشور ما که منطقه اي گرم و خشک محسوب مي شود طرفداران بسياري دارند. به طوري که در سال هاي اخير شاهد افزايش تعداد اسپليت ها در منازل، مغازه ها و شرکت هاي صنعتي و تجاري بوده ايم. هر دو نوع اسپليت معرفي شده در کشور ما عرضه شده و کاربران مي توانند محصول مورد نظر خود را از نمايندگي هاي معتبر تهيه نمايند.

ظرفيت کولر گازي و اسپليت

به منظور محاسبه تقريبي ظرفيت کولر گازي، در طبقات وسط ساختمان به ازاء هر متر مربع حدود 400 تا 600 (BTU) و درطبقاتي که بالاي آنها پشت بام است بدليل تابش نور خورشيد بر سقف، به ازاء هر مترمربع زيربنا بين 600 تا 800 (BTU) درنظر گرفته ميشود. (به طور مثال يک اتاق 12 متري اسپليت 9000 و براي مساحت 17 متري اسپليت 12000 و براي 25 متر اسپليت 18000 و براي سالن 40 متري اسپليت 24000 و براي سالن 45 متري اسپليت 32000 مي تواند مناسب باشد.) براي واحدهاي زير پشت بام بايد دستگاه قوي ترين نسبت به ديگر واحدهاي هم متراژ تهيه نماييد.

در جدول زير مثال هايي براي فضاها با متراژ مختلف و ظرفيت کولر گازي مناسب براي هر فضا آورده شده است.

نکته: توجه نماييد اين مقدارها بصورت تقريبي مي باشد و براي خريد دستگاه متناسب بايد علاوه بر متراژ به ساير شرايط ساختمان خود نيز توجه نماييد. قبل از خريد اسپليت حتما با مشاوران ما مشورت نماييد.

ظرفيتت کولر گازي واحد زير پشت بام ديگر واحد ها
12000 تا 17 متر تا 22 متر
18000 تا 25 متر تا 35 متر
24000 تا 34 تا 45
32000 تا 45 تا 64
90000 تا 110 تا 150

شرکت هاي توليد کننده اسپليت يا اسپيلت

پيش تر نيز اشاره کرديم که شرکت هاي متعددي اقدام به توليد و عرضه انوع مدل هاي اسپليت يا اسپيلت کرده اند. در واقع شيب صعودي افزايش محبوبيت اين دستگاه، توليد کنندگان را بر آن داشت که به توليد و عرضه اين محصول در سطحي گسترده روي آورند. به عنوان مثال سامسونگ توليد اسپليت را در ليست توليدات لوازم خانگي خود قرار داده است.
ال جي هم تصميم گرفت که يکي از منابع درآمدي اش را معطوف به خط توليد اسپليت کند. توشيبا، پاناسونيک، شارپ، بوش و … نيز از جمله ديگر کمپاني هايي هستند که با توليد انواع مدل هاي اسپليت يا اسپيلت، منبع درآمد جديدي را براي خود رقم زدند. گفتني است کيفيت کاري اين محصولات بسيار بالا بوده و کاربران مي توانند بر حسب نياز خود اقدام به تهيه آنها نمايند.

مزاياي استفاده از کولر گازي اسپليت نسبت به کولر آبي

توانايي کار در فضاي با رطوبت بالا: اين نوع از سيستم‌هاي تهويه مطبوع، مي‌تواند در مناطق شرجي مورد استفاده واقع شود. حال آنکه کولرهاي آبي، در مناطقي که هواي شرجي و مرطوب دارند، کاملاً بلااستفاده و ناکارآمد خواهد بود.
بدون نياز به آب: اين سيستم‌ها، بر خلاف کولرهاي آبي، براي کار نيازي به آب ندارند و بنابراين از مصرف ميزان قابل توجهي آب، جلوگيري مي‌کنند.
ايزولاسيون هواي داخلي و خارجي: در اين نوع سيستم‌ها، از يک سيال ثانويه، (براي مثال گاز R-134A) براي انتقال حرارت استفاده مي‌شود، حال آنکه در کولرهاي آبي، مستقيماً از هوا به عنوان سيال منتقل کننده? حرارت استفاده مي‌شود.


نحوه سرماسازي:

چگونگي ايجاد سرما در بسياري از وسايل سرماسازي مانند کولرگازي، يخچال و آب سردکن مشابه است. در کولر گازي همانند يخچال از تبديل گاز به مايع به وسيله افزايش فشار و در نتيجه توليدسرما که در اثر تبديل مايع به گاز ايجاد مي‌شود، براي رسيدن به هدف مورد نظر (خنک نمودن محيط) استفاده مي‌کنند. تنها تفاوت را مي‌توان در خنک کردن کندانسور (رادياتور) دانست که در کولر گازي به وسيله هواي دميده شده بر روي آن گرماي لازم گرفته مي‌شود در حالي که در يخچال براي داشتن هواي خنک از دميدن هوا بر روي اواپراتور استفاده مي‌گردد.

مقايسه کولر اسپليت با داکت اسپليت کانالي

کولر اسپليت يا داکت اسپليت کانالي سوالي است که اکثرا در موقع خريد با آن مواجه هستيم براي اينکه تفاوت اين دو را بهتر بدانيم مزايا و معايب هر کدام را بررسي مي کنيم.

داکت اسپليت از دو بخش داخلي و خارجي تشکيل شده است که بخش داخلي آن را اواپراتور يا هواساز مي نامند و به بخش خارجي آن اصطلاحا کندانسور گفته مي شود که شامل کمپرسور، فن کندانسور و کويل کندانسور مي باشد. براي اينکه بدانيم کولر اسپليت يا داکت اسپليت کانالي مورد نياز ماست در ادامه به مقايسه ي اين دو پرداخته ايم.

نحوه کارکرد بخش داخلي و خارجي داکت اسپليت

بخش داخلي و بخش خارجي بوسيله ميله هاي مسي عايق شده بهم ارتباط داده شده اند که با کانال کشي داخلي توزيع هوا در محيط را انجام مي دهند. نحوه کارکرد آن بدين صورت است که قسمت خارجي يا همان کندانسور گاز خنک شده را به بخش داخلي يا همان اواپراتور منتقل مي سازد در بخش داخلي گرمايي که در محيط وجود دارد توسط گاز گرفته شده و به هواي سرد تبديل مي شود، اين هواي سرد توسط فن به محيط انتقال مي يابد. اما کولر گازي اسپليت با اينکه داراي همين سيستم بوده ولي بدون کانال، هوا را بطور مستقيم از بخش داخلي به محيط انتقال مي دهد.

مزاياي داکت اسپليت نسبت به کولر اسپليت

سيستم داکت اسپليت گرما و سرما را بصورت يکنواخت از کانالها منتقل مي کند. قابليت لوله کشي بين بخش داخلي و خارجي در سيستم هاي داکت اسپليت تا اختلاف 15 متر امکان پذير مي باشد به اين دليل که در اين دستگاه ها از جداکننده روغن استفاده مي کنند. اين در حاليست که در بيشتر سيستم هاي موجود در بازار اين مشکل وجود دارد و تنها براي رفع آن از تله روغن استفاده مي کنند که نه تنها کم بازده بوده که در دراز مدت نيز کارايي خود را از دست مي دهند و در نهايت سبب بروز مشکل در کمپرسور ويا سوختن آن مي شود.
سيستم هاي داکت اسپليت داراي فيلتراسيون هوا مي باشند که در مورد کولر اسپليت همگي مجهز به فيلتر هوا نيستند.
در اين سيستم ها لوله کشي داخلي کاهش يافته است.
در نوع گريد A آن که به سيستم هاي داکت اسپليت کم مصرف معروفند کاهش مصرف برق و در نتيجه صرفه جويي در هزينه هاي برق را داريم.
در سيستم هاي داکت اسپليت کندانسور و عدم نياز به چند کندانسور، فضاي کمتري را اشغال مي کند.
دسترسي راحت به فيلتر هواي قابل شستشو، دسترسي آسان به موتور بدون نياز به کامل جداکردن قطعات به منظور تعميرات از ديگر مزيت هاي اين سيستم مي باشد.


مزاياي کولر اسپليت نسبت به داکت اسپليت

از مزاياي کولر اسپليت مي توان به موارد زير اشاره داشت:

ظرفيت بالا جهت سرد و گرم کردن منزل
کم کردن ميزان آلودگي هوا به دليل داشتن فيلتر ضد آلرژي
مي توان از کولر اسپليت در هر واحد از ساختمان بطور جداگانه نصب و استفاده کرد.
هنوز به نتيجه ي قطعي نرسيديم که کولر اسپليت يا داکت اسپليت کانالي مناسب تر است پس لازم است معايب هر کدام را نيز بدانيم.

معايب داکت اسپليت نسبت به کولر اسپليت

اين سيستم هيچ گونه کنترلي بر دماي نقطه اي محيط ندارد مثلا بطور همزمان اتاق خواب و پذيرايي با يک دما تغيير مي يابند.
نسبت به ظرفيت مشابه کولر اسپليت، خنک سازي مطلوبي ندارد. براي واحد هاي کوچک صرفه اقتصادي ندارد.
لازم به ذکر است استفاده از هر دو سيستم با توجه به برق مصرفي که دارند براي گرمايش ساختمان ها مقرون به صرفه نيست و ترجيحا براي اين منظور از همان روش رادياتوري و يا روشهاي ديگر که کم هزينه تر بوده و محدوديت کمتر و کيفيت بهتري را در پي خواهد داشت، توصيه مي شود.

نصب اسپليت

قطعا نصب کولر گازي نياز به دانش بسيار بالايي دارد. لوله کشي کولر گازي در داخل ديوار قرار داده مي شود و درصورتي که کوچک ترين نقصي وجود داشته باشد، گچ ها با رطوبتي که به آن وارد مي شود به رنگ زرد تغيير مي کند. شما براي جلوگيري از گسترش آن و رطوبت ناشي از نشتي لوله کشي کولر گازي مجبور به کندن و هزينه هاي بسيار زيادي مي شويد.
نصاب کولر گازي بايد با تجربه بسيار بالاي خود بتواند کليه کارهاي ساختمان که مربوط به نصب اسپليت مي باشد، را طبق استاندارد هاي موجود انجام دهد. براي استفاده از خدمات نصب کولر گازي اسپليت مي توانيد با ما در بيتا سرويس تماس بگيريد و از خدمات ما در اين زمينه بهره مند شويد.

کولر گازي پرتابل چيست؟

کولر گازي پرتابل يک کولر گازي جامع است که براي خنک کردن يک اتاق مورد استفاده قرار مي گيرد. کلمه پرتابل به معناي قابل حمل است و علت نام گذاري اين کولرها اين است که قابل حمل هستند و به ديوار يا سقف متصل نمي شوند.

بسياري از مدل هاي کولر گازي قابل حمل حتي چرخ هايي دارند که عمل جا به جايي کولر گازي به اتاق هاي مختلف را براي ما آسان تر مي کنند. کولر گازي هاي پرتابل در مدل ها و سايزهاي مختلفي توليد و عرضه مي شوند و شما بايد با بررسي ميزان قدرت کولر گازي و در نظر گرفتن نياز خود کولر گازي مناسب را براي اتاق خود انتخاب کنيد.

منبع:

http://bitaservice.ir/blog/42/Split-or-split-duct

دستگیره درب

برچسب ها اسپلیت ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 11
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 73
  • بازدید سال : 206
  • بازدید کلی : 1,335